Case

shutterstock_388120882_förlängd_nertill.jpg
Lansering av Smartsnacks

Lansering av Smartsnacks

Kampanj

Kampanjkoncept för Gårdschips nya produktserie: Smartsnacks. Försäljningsmålet för 2018 uppnåddes redan i maj!

Nytt varumärke för sexleksaker för apoteksmarknaden

Nytt varumärke för sexleksaker för apoteksmarknaden

Varumärke

Vi tog fram varumärket Belladot som avdramatiserar sexleksaker – säljs nu på flera apoteks- och hälsokedjor.

Guld i Culinary World Cup 2018

Guld i Culinary World Cup 2018

Aktivering

Ett sammanhängande designkoncept för Svenska Kocklandslaget. Vann guld i Culinary World Cup 2018!

 
Produktserien Buffé

Produktserien Buffé

Förpackning

Tydliga förpackningar för Piwas olika produktserier som inte konkurrerar med varandra.

Puckies – på väg in i dagligvaruhandeln

Puckies – på väg in i dagligvaruhandeln

Förpackning

Positionering och ny förpackningsdesign för att Puckies ska komma in i dagligvaruhandeln.

Boka en fri konsultation

Boka en fri konsultation

En timmes fri konsultation

Boka 1 timmes fri konsultation med oss så ser vi om tycke och förtroende uppstår.

 Kampanj

bright-chemical-close-up-1372975.jpg

Gårdschips – Smartsnacks

Bakgrund

Gårdschips behövde bredda sin produktportfolio under 2018. Man spanande ut i världen och identifierade ”Functional snacks” som en stark global trend. Gårdschips såg möjligheten att bryta ny mark och utvecklade tre nya produkter: Hummussnacks, Quinoasnacks och Linssnacks. Samtliga med lägre fetthalt än vanliga potatischips och med ett generöst proteininnehåll.

Uppdrag

Ta fram ett komplett kommunikationskoncept för de nya produkterna.

Lösning

Vi tog fram konceptnamnet Smartsnacks, ny förpackningsdesign, kommunikationsplattformen ”Nytta & nöje. I samma påse”, säljfolder, press-kit, butiksmaterial samt enheter för webb och sociala medier.

Resultat

  • Försäljningsmålet helår 2018 uppnåddes redan i maj samma år

  • Tillväxten Q2 hela 30%

  • Målet omsättningsökning helår 2018 sattes på 20%. I augusti 2018 hade omsättningen ökat med 22%.

Varumärke

bright-chemical-close-up-1372975.jpg

Belladot – varumärkespositionering

Bakgrund

Kundens önskan var att ”alla ska känna sig trygga i att köpa en sexleksak”. Vårt uppdrag var att ta fram ett nytt varumärke för sexleksaker som lanseras på apoteksmarknaden.Vi tog fram varumärkeskonceptet med positioneringsstrategi, men även företagsnamn, kommunikation, grafisk profil, förpackningar, webb, butiks- och marknadsmaterial

Uppdrag

Ingen har tidigare lyckats lansera detta produktsegment på apotek. För att få kunder att känna sig bekväma med att köpa sexleksaker har förpackningarnas utseende och känsla samt återförsäljare en stor påverkan.

Lösning

Eftersom det inte fanns någon befintlig marknad så behövde vi skapa en position som skulle hålla för en framtida konkurrens. Målgruppen fick vi fram genom analyser och undersökningar där vi kunde ringa in en potential. Genom ett tight samarbete med en fokusgrupp (ett antal personer ur målgruppen) och workshops med kunden kom vi fram till tre ledord i processen; Avdramatisera, Stolthet och Lust. Viktigast var att kunden måste känna sig stolt i köpet och därmed behövde positioneringen våga ta plats i hyllan. Med dessa tre i åtanke påbörjades den kreativa processen där vi inspirerades av när ”Folkan” kom till Sverige. Det var i slutet av femtiotalet och många kunde köpa en bil. Med Folkan dök en ny kultur upp i samhället – picknickulturen. Folk började göra utflykter med sin bil och hade picknick i naturen, en bild som innehåller många positiva associationer som spelar på flera sinnen. Något vi utnyttjat i skapandet av konceptet.

Resultat

  • Belladot säljs på flera apoteks- och hälsokedjor samt Åhlens och viss dagligvaruhandel.

  • Produkterna finns även i Norge, Danmark, Finland och Tyskland.

  • Guld i Svenska Designpriset som årets våghals

  • Pressutrymme i både populärpress och designtidningar.

Aktivering

bright-chemical-close-up-1372975.jpg

Svenska Kocklandslaget

Bakgrund

Det Svenska Kocklandslaget företräder Sverige i internationella matlagningstävlingar. På senare år har man haft stora framgångar med bland annat guld i OS i matlagning 2000 och 2004. Laget består av sju kockar och fyra konditorer.

Uppdrag

Laget har av någon anledning placera sig sämre under några tävlingar vilket ledde till att man inför CULINARY WORLD CUP 2018 i Luxembourg valde att satsa allt på att vinna.

Lösning

Under ett drygt år arbetade vi fram ett sammanhängande designkoncept för alla rätter. Under en iterativ process tog vi fram utseende, känsla och upplevelse. Slutresultatet blev en design där rätterna (upplagda på sina tallrikar) till synes svävade på tunna pappersark vikta i olika former. Detta gav en känsla av lätthet och magi utan att stjäla uppmärksamheten från maten. Som bonus gav det även bordet ett spännande skuggspel och helt olika vyer beroende på var man befann sig i rummet.

Resultat

  • Guld i CULINARY WORLD CUP 2018.

 Förpackning

bright-chemical-close-up-1372975.jpg

Piwa Food

 Bakgrund

Piwa Food har gjort hela resan: eget varumärke, private brand, no brand, B2C och B2B. Från att ha sålt tomater på burk från spotmarknaden, till lågt pris men utan riktigt full kontroll på kvaliteten, satsade de på eget varumärke från egna inköpskanaler.

Uppdrag

Produktserierna behöver ett ansikte som kunder lär sig att känna igen och förlita sig på. Att även lansera olika men liknande produktserier från samma leverantör skapar även en problematik då de inte bör konkurrera med varandra.

Lösning

Lösningen var att ta fram namn och logotyp till produktserie Buffé med en layout som signalerade varans rätta position i förhållande till de dyrare alternativen intill på hyllan.

Då det var dags att lansera en ny produktserie skapade vi en No brand-design för att inte konkurrera med det egna varumärke Buffé. Varor utan eget varumärke men med Piwa som tydlig avsändare skapade trovärdighet och framgång.

Piwa utvecklade även ett storkökssortiment som vi också namngett och skapat design för. Sortimentet heter Bankett och har samma position som Buffé.

Resultat

  • Varumärken med bra position och hög igenkänning hos kunder.

  • Möjlighet att expandera med nya produktserier utan att konkurrera med sig själv.

 Förpackning

bright-chemical-close-up-1372975.jpg

Puckies – Förpackning med premiumkänsla

Bakgrund

Produkten är en puckformad, vegansk raw food-boll som påminner om chokladbollar i konsistensen. Det är en populär produkt som säljs på cafékedjor över hela Sverige.

Uppdrag

Puckies gjorde sig redo för att lanseras inom dagligvaruhandeln. Vårt uppdrag var att hitta en position för Puckies och därefter ta fram en ny förpackningsdesign.

Lösning

Puckies är en raw food-produkt som brukar hamna bland veganska produkter eller sport bars. Det är hård konkurrens inom raw food-segmentet med flera etablerade och omtyckta varumärken. Utifrån research av målgrupp och återförsäljare introducerade vi Puckies nya positionering: det nyttigare och godare fikaalternativet.

Pucken kallas nu för fika-bites och vi tog fram payoffen “a smarter way of fika”.

På förpackningarna lyfter vi fram Puckies story samt en handritad illustration av en kock för att skapa associationer till bageri. Förpackningen är svart med ett rutmönster som förstärker att det är en premiumprodukt.

Resultat

Kunden har besökt en del mässor och har givit oss detta uttalande:

”Våra produkter och förpackning får mycket uppståndelse och folk älskar den nya profilen. Fick bl.a. påknackning av en större kedja inom dagligvaruhandeln på mässan som blev väldigt nyfikna och ville boka möte direkt på plats för att se vad vi skulle kunna hitta på.”